Praktische acceptatietesten voor functioneel beheerders
In de cursus leert de deelnemer gebruikersacceptatietesten inhoudelijk samen te stellen en in de context van een organisatie te organiseren en op te zetten.
Overzicht
In organisaties worden acceptatietesten vaak in eerste instantie opgezet door een tijdelijke projectorganisatie maar gaandeweg overgedragen aan de afdeling functioneel beheer. Testen, bepalen van acceptatiecriteria, testen voorbereiden en organiseren: het zijn allemaal nieuwe onderwerpen waar een FB organisatie mee moet leren om te gaan. In de cursus Praktische acceptatietesten voor functioneel beheerders leert de deelnemer om te gaan met de nieuwe begrippen en deze in praktische zin hanteren.
-
Acceptatietesten en gebruikersacceptatietesten als onderdeel van het kwaliteitssysteem
- User stories en andere requirements
- GAT markeringen en ‘readyness’ toetsingscriteria
- Geldende procedures en richtlijnen
- Tools gebruiken (Jira, Confluence, Excel, Word)
-
Organiseren van gebruikersacceptatietesten
-
Selectie van de deelnemers
-
Verwachtingen helpen sturen
-
Opstellen van de uitnodigingsbrief
-
Herkennen van de benodigde rollen en taken
-
Groepsopdracht om dit te oefenen en te evalueren
-
-
Gebruikers helpen met het opstellen van relevante testgevallen
-
De basis van de testen
- Te realiseren producten: herkennen en aansturen
- Draaiboeken, diepgang, kwaliteitstoetsing
-
Oefenen met het zelf opstellen van geschikte testgevallen
-
-
Begeleiden van de uitvoering van de acceptatietest
-
Afweging tussen fysiek en online
-
Voorbereidingen voor systeem, data, profielen en de ruimte
-
Start van de acceptatietest aftrappen
-
Gedurende de testuitvoering, bevindingen, testuitvoering
-
Als het echt niet goed gaat
- Omgaan met bevindingen: fit-gap met requirements, fit-gap met ‘voorheen beschikbaar’, fit-gap met ‘ultiem nodig’ vertalen in ‘bevinding’, ‘omissie’, ‘wens’ en hieraan prioriteit verbindgen
-
Afronden van de gebruikersacceptatietesten
- Oefenen met een casus
-
-
Omgaan met de rapportage en opvolging van acceptatiebevindingen
-
Waterdichte administratie maken
- Interactieve terugkoppeling met de verantwoordelijke teams
- Gebruikers en makers met elkaar in contact brengen
-
- Aandachtspunten en verbeteringen bij het organiseren van de acceptatietesten
Lesprogramma
Lesprogramma
- 6 Sections
- 17 Lessons
- 26 weken
Expand all sectionsCollapse all sections
- Acceptatietesten en gebruikersacceptatietesten als onderdeel van het kwaliteitssysteemIn dit deel kijken we naar de gelaagdheid van het testen en de plek van acceptatietesten hierin.2
- Organiseren van gebruikersacceptatietestenIn dit deel kijken we naar de praktische zaken van het organiseren van gebruikersacceptatietesten.5
- Gebruikers helpen met het opstellen van relevante testgevallenIn dit deel kijken we welke opties er zijn om testgevallen op te stellen.4
- Begeleiden van de uitvoering van de acceptatietestIn dit deel kijken we naar wat er bij komt kijken om gebruikers bij een acceptatietest te betrekken.6
- Omgaan met de rapportage en opvolging van acceptatiebevindingenIn dit deel kijken we naar de resultaten van de acceptatietest: bevindingen en een gefunceerde mening van de testers.0
- Aandachtspunten en verbeteringen bij het organiseren van de acceptatietestenIn dit deel kijken we naar mogelijke verbeteringen binnen het gebruikersacceptatietestproces en hoe de noodzaak daarvan de herkennen.2
Vereisten
- Ervaring met het werken aan beheer van software binnen organisaties
Doelgroepen
- Functioneel beheerders die het organiseren van acceptatietesten in hun takenpakket zien landen
- Managers die gebruikersacceptatietesten binnen hun organisatie willen organiseren